Search
Close this search box.

Webinář 2.0 – Pevné kousky ve stravě kojenců a batolat: Jak začít bezpečně a efektivně (duben)

11.04.2024 | 12:30 - 14:30

Cena: 290 

Délka přístupu: 10 dní od zveřejnění (do 22.04.2024)

Není skladem

Zakoupit

Záznam webináře „Pevné kousky ve stravě kojenců a batolat: Jak začít bezpečně a efektivně.“ 

Společně jsme se naučili hodně zajímavých věcí, ale pokud jste nestihli záznam, nebojte se, brzy tu budou další skvělé příležitosti k učení. Spektrum webinářů budeme rozšiřovat.

Momentálně je otevřená registrace na tyto webináře:

Potravinové etikety: Jak jim porozumět a nekoupit zajíce v pytli
(Ing.Adéla Šiková)

BLW a správná výživa: Jak na vhodné složení skladby stravy dítěte (Mgr.Nikola Prokešová)

Radka

34 komentářů

  1. Dobrý den#
    po jakou dobu bude webinare k dispozici? Pokud bych nemohla být online? Děkuji.
    Nada

    1. Dobrý den, Naďo

      Webinář bude dostupný 10 dní od jeho zveřejnění (24 hod po živém vysílání). Obyvkle je záznam dostupný v ten samý den večer po odvysílání, ale kdyby ne, nastavené je to tak, že ho tam budete mít do 22.4.2024).
      Hezký zbytek dne.

      Radka

  2. Dobrý den,
    Odkaz na zoom webinář mi po zaplacení nepřišel. Mohu poprosit o zaslání alespoň záznamu? Již jsem psala i do kontaktního pole, ale nemám odpověď.
    Děkuji, Gabriela Matoušková

    1. Dobrý den, webinář se bude konat 11. dubna 🙂 Den předem obdržíte emailem pozvánku na Zoom.
      Hezký den,

      Radka

      1. Děkuji za odpověď, myslela jsem, že to bylo v březnu. Z toho mateřství někdy ztrácím pojedm o čase 😀
        Budu se těšit!

  3. Dobrý deň prajem, nedarí sa mi prihlásiť. Uvádza mi, že tento meeting je len pre registrovaných. Možno sa mi to podarí počas webinaru. Chcem sa opýtať, bude možné dodatocne poslať otázky? V priebehu webinaru budem uspavat malého, tak neviem, či sa budem môcť pýtať. Moja hlavná otázka je, ako začať pri 12 mesačnom synčekovi 🙂 Ďakujem velmi pekne

    1. Tak to jsem moc ráda. Záznam bude ještě dnes večer tak si budete moci přehrát zmeškanou první hodinu 🙂

      R.

      1. Ďakujem veľmi pekne 😃 Stihla som to pozrieť na poslednú chvíľu 🙈😄 Kurz je perfektný! Škoda, že som naň nenatrafila pred 4 mesiacmi 😟 Chcela by som sa opýtať, ako začať s ročným dieťatkom? Ako ste spomínali, reflexný pohyb jazyka do strán sa pomaly vytratil, ako teraz podávať bezpečne kúsky jedla? Už od kedy dostáva tuhšie jedlo, ma tendenciu si to celé dať do úst, alebo tým, že ma vpredu hore aj dole zuby, odhryzie si veľký kus. Alebo to len prehltne 😳 Ďakujem veľmi pekne. Všetko dobre!

        1. Dobrý den, Deniso

          U starších kojenců-batolat to chce větší trpělivost 🙂 Nabízejte nejdřív velké kousky, modelujte, ukazujte, kam si má potravinu umístit – na zónu budoucích stoliček. Hodně pomůžou i žužlátka – velké kusy potravin, ze kterých se nemůže kus ulomit: kukuřičný klas zbavený zrníček, tvrdá kuřecí kost ze stehna zbavená chrupavek, vepřové žebírko, …
          Hlavně modelujte a jezte s ním, žvýkejte před ním výrazně, vyzvěte ho, až žvýká také, jako vy, ať po vás opakuje.

          Hodně úspěchů a trpělivosti! A jsem moc ráda, že se webinář líbil 🙂

          R.

          1. Ďakujem veľmi pekne :-)) Budeme cvičiť 🙂 Aké veľké kúsky a čoho by som mu mohla napríklad ponúkať? Niečo mäkké, čo sa rozplynie ak by nevedel rozhryznúť?

            PS: Pri jedení je tak zaujatý jedlom, že na mňa sa ani nepozrie, keď mu ukazujem, ako hrýzť 😀

            Všetko dobré!

  4. Hezký den,

    moc děkuji za skvělý seminář, předčil mé očekávání (a to mám už Vaši knihu).
    Ráda bych se zeptala na následující:
    – Jakým způsobem nabízet pomazánky? Namazat na kousek pečiva či mezi dva kousky pečiva? Jak by takový kousek pečiva měl vypadat?
    – Jakým způsobem nabízet ryby? Předpokládám, že pravidlo krájení pro vláknu u ryb fungovat nebude – maso by se tím úplně rozpadlo.

    Děkuji za odpověď

    1. Dobrý den, Libuše

      Moc si vážím takovéto pochvaly! Děkuji za ni. Jsem opravdu moc ráda, že se webinář líbil 🙂
      teď k Vašim otázkám:
      1. Co se týče pomazánek. Vezměte do úvahy konzistenci chleba a dovednosti dítěte. Já kdybych chtěla nabídnout chléb s pomazánkou tak začínajícímu jedlíkovi bych navíc chléb zvlhčila olejem, mlékem, jogurtem, rajčetem nebo co bych měla po ruce. Pokud by to dítě plivalo nebo se na tom dávilo, je to znamení, že tato konzistence je pro něj pořád ještě náročná. Takže buď nějaký den/týden počkáte, než potrénuje na jiných potravinách a zároveň zlepší své žvýkací dovednosti nebo chléb zkusíte jinak modifikovat přidat/odebrat pomazánku, více vlhkosti, použít topinkovač,…). A jestli mazat mezi dva kousky – nejde o to, že by ta pomazánka byla na povrchu a tam se lepila na patro, to ne, to je jedno, „kde“ je. Jde o to, že pomazánky můžou „zhutnit“, „znáročnit“ celkovou texturu/konzistenci.
      2. Čerstvé ryby – u doporučované tresky nebo lososa jde po jejich tepelné úpravě oddělovat jednotlivé „plátky“ svaloviny-masa. Takže nejlépe to půjde takto. U ryb pozor, ať je tepelnou úpravou nevysušíte.

      Hodně úspěchů a radosti při společném stolování 🙂

      Radka #jimespolecne

      1. Hezky den,

        Děkuji za odpověď. Ještě mě napadlo – jsou nějaká jídla/suroviny, která by se měla podávat až později nebo s rozmyslem v omezeném množství (jako například tvaroh)? Plus jaké je odůvodnění?

        Děkuji
        L.

  5. Dobrý den,
    velice dekuji za vymazleny webinar, byl nam velmi prinosny a prijemny na poslech :-).

    Smela bych se dotazat – jak nabizet zacinajicimu jedlikovi (6M) vajecnou omeletu co do konzistence? Omeleta mi prisla sucha, dcerka si s ni prilis nezkamaradila :-).

    Predem velice dekuji
    Krasny den
    Roudova

    1. Dobrý den, Nelo

      Mockrát děkuji! Jsem ráda, že se webinář líbil 🙂

      Co se týče omelety. Máte pravdu, často ji vysušíme. Je docela choulostivá na přípravu. My dospělí se nebojíme si ji dát polotekutou, ale pro děti toto samozřejmě vhodné není stran možné bakteriální nákazy. Můžete si ale pomoci přidáním trochu mléka nebo smetany do vajíček a rozšlehat je s nimi. Bude tak vláčnější ale přitom vajíčka budou dostatečně tepelně upravená.

      Doufám, že se Vám to podaří „vychytat“ 🙂 A přeji hodně úspěchů!

      Hezký den.

      R.

  6. Dobrý den, webinář je super, spousta zajímavých rad , které by mě třeba ani nenapadly, viz. krájení slupek. Ráda bych se zeptala, jak je to v případě jablka, jak nabízet, od kdy mohu nabízet třeba na půlměsíčky… Dcera odmítá jablko i jemně strouhané, nyní rok a 2 měsíce. Děkuji, Ferklová

    1. Dobrý den, Martino

      Jablko na klasické tlusté půlměsíčky (jakoby osminy nebo dokonce čtvrtiny jablka) bych nabízela NEJDŘÍV od 3 let. A to v případě, že jde o dítě, které má za sebou dobrou praxi s pevnou stravu, dokáže sedět u jídla v klidu, žvýká dostatečně a nemá tendenci „křečkovat“. Nadále je však nezbytné dítě u jídla sledovat, učit ho nemluvit s jídlem v ústech, nenechat ho s jídlem chodit nebo běhat atd. Pamatujete, že jablko je na seznamu top příčin dušení u kojenců a malých dětí a je rizikové do 4-5 let.
      14-ti měsíční dcerce můžete zkusit nabízet tenké plátky jablka (velká kolečka nebo velké tenké půlměsíčky) v případě, že už se jí objevily stoličky.
      Taky připomenu, že i mezi jablky jsou velké rozdíly. Jablka s moučnou texturou jsou mnohem jednodušší ke zpracování, než křupavá, tvrdá jablka jako například odrůda Granny Smith 🙂

      Graficky i v tomto reelu: https://www.instagram.com/reel/CoFk-cmsOtq/?igsh=NWM2eHFxYzByOWNo

      Hezký den a hodně úspěchů.

      R.

  7. Zdravím Radka,

    veľká vďaka za podnetný webinár! Máte to naozaj dobre spracované a veľmi komplexne zhrňujúce všetko, čo človek tak v čriepkoch nájde napr. na instagrame, tu vo webinari to má od hlavy až po päty všetko pokope a prehľadne! Veľká vďaka!

    Mám otázku ohľadne jedenia lyžičkou 🙂 akú máte skúsenosť, kedy sa to dieťatko naučí same?

    Ja to mám tak, že niektoré jedla je lyžičkou (krmim syna) a vždy má k tomu niečo aj do ruky. Napr. kašovity / polievkovity pokrm a k tomu batat do ručičky. Syn má 10 mesiacov. Tak len pre inšpiráciu ma to zaujíma, že kedy a ako sa to dá naučiť 🙂

    Dakujem a prajem pekný večer!

    Lenka

    1. Dobrý den, Lenko

      Mockrát děkuji za pochvalu 🙂

      Úchop lžičky a její následné používání souvisí s vývojem úchopu a motoriky kloubů – zápěstí, loket a rameno. Jsou děti, které kolem 10m dokáží lžičku docela dobře otáčet směrem k sobě a jsou děti, které ještě ve dvou letech jedí z laterálu lžičky. Je ale úplně normální, že kolem roku, i ještě roku a půl, zvládnou jen věci, co se na lžiče samy udrží (kaše, jogurt,…). Polévkou v roce se nají opravdu jen malá menšina 🙂
      Za mě je nejdůležitější to, aby děti jedly z „opravdové“ lžičky, jen v menším – kratším provedení. Budou tak trénovat správný úchop od prvního momentu. Lžička by se měla vlézt do úst, neměla by být moc hluboká a měla by se na konci lehce rozšiřovat (jako 99% dospěláckých).

      Hodně úspěchů a hlavně společné zábavy u rodinného stolu!

      R.

  8. Dobrý den, mám dotaz trochu mimo téma, ale vrtá mi hlavou už dlouho. Dala by se např. syrová mrkev nabídnout místo kousátka? Syn (4m) okusuje co jde, zásobujeme ho silikonovými i dřevěnými kousátky nejrůznějších tvarů. A já si pořád říkám, jak je to vlastně nepřirozené. Historicky to tak pravděpodobně muselo být – tvrdá zelenina, možná kůstky?

    Jinak moc děkuji za webinář, vše krásně vysvětleno v souvislostech!
    Andrea

    1. Dobrý den, Andreo

      Ne, za mě syrová mrkev jako kouskátko není vhodná. Považuji to za vysoce rizikovou záležitost – kousátka máme tendenci nabízet dětem v houpátkách/autosedačkách, kde jsou v takové poloze, že kdyby se jim z té křehké mrkve nedopatřením kousek odlomil, pravděpodobně skončí v dýchacích cestách…

      A děkuji, jsem moc ráda, že se webinář líbil 🙂

      R.

  9. Dobrý den,

    mohla bych se prosím zeptat, jak je to s řeckým jogurtem, který také obsahuje velké množství bílkovin (stejně jako tvaroh)? Je v pořádku jej dítěti podávat v talířku spolu např. s rozmačkaným banánem?

    Předem moc děkuji 🙂
    K.

    1. Dobrý den,

      Kojencům vybírejte raději jogurty s nižším obsahem bílkovin a vyšším obsahem tuku. S nabízením řeckého jogurtu raději počkejte.

      Hezký den.

      R.

  10. Hezky den,

    Děkuji za odpověď. Ještě mě napadlo – jsou nějaká jídla/suroviny, která by se měla podávat až později nebo s rozmyslem v omezeném množství (jako například tvaroh)? Plus jaké je odůvodnění?

    Děkuji
    L.

  11. Dobrý den,
    děkuji za přínosný webinář se spoustou praktických ukázek! Chtěla bych se zeptat na velikost kousků – udává se, že zezačátku se má vše krájet na hranolky, ale cca od 9 měsíců lze už krájet na menší kousky. Je to potřeba? Se synem jsme začali později, v 8 měsících (do té doby byl na kaších), tak nevím jestli pořád držet hranolky, případně jak poznám, že můžu nabídnout menší kousky? Zároveň i když dostane hranolek, tak si ho stejně rozdrtí na menší kousek.
    Děkuji!
    Zuzana

    1. Dobrý den, Zuzano

      Jestli je to potřeba? Vyloženě krájet, abychom nabízeli malé kousky nevyhnutné ani potřebné není. Na druhou stranu, je to praktické pro spoustu potravin, které doteď děti nemusely umět do pusinky dopravit – malé kousky masa, bobuloviny, kousky mozzarelly. Samozřejmě, jsou děti, které si s tím poradily i s dlaňovým úchopem, ale i děti, které s tím mohly bojovat. Důležité je, aby si děti potravinu „umístnily“/“dopravily“ do úst samy. Klidně můžete některé věci krájet – pomůžete tím trénovat pinzetový úchop a jiné nabízet na větší kousky, ze kterých bude ukusovat. Osobně preferuju dětem přecházejícím z kaší nabízet velké kousky, se kterými v ústech ze začátku manipulují snadněji a podle situace klidně i po několika dnech začít nabízet i malé kousky.

      Hodně úspěchů a radosti!

      R.

  12. Dobrý den,
    děkuji za velmi přínosný webinář.
    Dcerka již od začátku zavádění příkrmů odmítá naše krmení :-))) Takže se snažíme o BLW. Máme trable s tím, aby si nechala talíř na stole.. hned to letí na zem.. to samé lžičky, jídlo.. vím, že je to asi normální, ale mám pocit, že toho moc nezkusí. Je to opravdu běžné? Nemáte tip, jak na to vyzrát? 😁 Je jí teď 8M

    Děkuji!

    1. Dobrý den, Hanko

      Ano, je to normální. Ze začátku může být praktické nabízet přímo z čistého půltíku/stolu. Čím dříve si ale zvykne na přítomnost talíře, tím líp. Nejsem fanouškem talířků s přísavkou, protože často odvádí pozornost od samotného jídla – děti jsou zvědavé a chtějí talíř „odlepit“ 🙂
      A co se týká samotného jídla – myslíte tím, že to jídlo odhazuje, nebo že omylem lítá vzduchem? Zkuste nabízet opravdu malinké porce, jeden-dva kousky a postupně přidávat (nebo ne 🙂 ) podle zájmu.

      Hezký den!

      R.

  13. Dobrý večer milá Radko, chtěla jsem Vám poděkovat moc za podnětný seminář a hlavně za možnost podívat se na záznam později, jelikož mi časové možnosti s dítětem neumožňují vidět Vás v přímém přenosu. Dozvěděla jsem se spoustu zajímavých a užitečných věcí a dnes jsem s mnohem větším klidem podala dceři k večeři krásně měkkou mrkvičku, celer a kousek masíčka s vývarem a ona si to opravdu vyloženě užívala. 😉 Nicméně jsem se Vás chtěla ještě doptat na dvě věci.
    1. Ke kulatým surovinám – jako je rajče, nebo hroznové víno – doporučujete tedy rozkrojit, ale jak je to v tomto případě se slupkou. Tady nevadí? Děkuji.
    2. S manželem máme takový spor ohledně stravitelnosti potravin a já si nejsem jistá, jak mu přesně argumentovat. Z jeho pohledu jsou prý větší kousky pro dítě hůře stravitelné (v kontrastu s doporučením, že každý dospělý by měl sousta řádně žvýkat, rozmělnit, aby žaludek neměl tolik práce, atd.), a je tedy k blw metodě proto skeptický. Je pravda, že dítě spolkne často větší kousek potraviny, která z něj na konci opět vyjde, ale že by to byla skutečně taková zátěž pro jeho trávicí trakt? Zároveň ještě manželovi vrtá hlavou, proč má dítě na konci jídlo zapíjet vodou, že ani to se údajně dospělému člověku nedoporučuje. Mockrát děkuji za ujištění a podporu. 🙂
    Krásný den.
    Bára

    1. Dobrý den, Barboro

      Moc děkuji! Jsem ráda, že se informace hodily 🙂

      1. Slupky je u cherry nebo hroznového vína opravdu málo, snad ani ne 1cm2. Nepovažuji za nebezpečné, protože z tak malého kousku slupky by se žmolek nedokázal vytvořit. Pokud nabízíme velká rajčata, slupky je samozřejmě mnohem víc na povrchu a tam bych ji buď narušila způsobem vysvětleným ve webináři nebo oloupala.
      2. Manžel má pravdu – k dobrému trávení je potřebné dobré rozžvýkání. Proto u dětí, které s pevnou stravou začínají a mají ještě slabé žvýkací svaly nabízíme opravdu měkké konzistence a podle dovedností a schopností postupně nabízíme „tužší“. Je důležité dětem žvýkání modelovat, učit je to. Pokud má dítě tendence rovnou hltat, pomozte si žužlátkami.
      Ješté bych dodala pro manžela: je jedno v jakém věku dítě začne s kousky, ale v začátcích se dítě s pevnými kousky musí naučit pracovat. Pokud bylo do roku na kaších a pak mu dáte kousek měkké mrkve – taky projde trávicím systémem nějaký neztrávený kousek. A ne jeden. Dokud se dítě nenaučí, že potravinu/pokrm musí rozžvýkat. A je jedno, v jakém věku to bude. Setkala jsem se, bohužel i osobně, s dětmi, co jedly kaše i v 6 letech a naučit je žvýkat (a nemít ke kouskům odpoer) byl opravdu velmi dlouhý proces. Platí, že čím později dítě začne, tím déle to trvá…S pokročilým věkem se přidružující ale i další komoplikace, není to jen o schopnosti žvýkat, ale i o texturách, chutích, konzistencích, odporu k novým věcem, …
      O tom, že by dospělý neměl jídlo zapíjet vodou jsem neslyšela, to bude spíš néjaký alternativní přístup. Voda u jídla naopak trávení může hodně pomáhat. Co osobně nedoporučuji je nabízet vodu před jídlem, kdy by u dětí-„vodních nadšenců“ mohla „zaplnit“ žaludek na úkor energeticky a nutričně hodnotnějších potravin 🙂 To samé si myslím o vývarech. Nabízet vodu mimo jídla může také snížit příjem mateřského mléka nebo kojenecké výživy – opět, není vhodné tyto nahrazovat.

      Hodně štěstí a úspěchů!!! Ať si to společně užijete!

      R.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Máš dotaz?
Napiš mi